søndag 5. februar 2012

Kaldt, men deilig med snø og is!

Selv om gradestokken viser -12 grader og det blåser, så er det bare å kle seg godt. Spesielt godt om en skal på fototur, det er fort gjort å ha på seg for lite, og det merkes når en har sittet i ro en stund i -12 grader. Det ble ingen (levende) rådyr i dag, men (dessverre) et dødt. Mulig det har blitt påkjørt og enten forlatt eller at de ikke fant det igjen. Det låg kanskje 5-10 meter fra veien. Var mye leven, med skjor, kråker og ravn. Jeg ventet litt på avstand en stund for å se om noe annet kom. Men det dukket ikke opp noen rovfugler. Jeg prøvde å gå nærmere for å få tatt noen bilder av fugleflokken, men en skjor holdt vist vakt og varslet de andre, så ingen bilder.
I skogen traff jeg på andre småfugler. En dvergspett hunn holdt på med lunsjen sin. Er morsomt å se hvordan den hakker løs på grener, den beveger seg veldig fort. Den brydde seg lite om meg, så jeg kom ganske nærme. Lyset var svakt i skogen, og objektivet og kamera er ikke helt med på slike forhold. Fikk tatt noen bilder som er greie nok, men kvaliteten er ikke godt pga høy ISO. Fikk også tatt bilde av trekryper, men det var på lang avstand og enda mørkere, så de ble veldig dårlig...
Uansett en fin tur og påfyll før en ny kontoruke nærmer seg :)




Etter skogsturen tok jeg en snartur til sjøen. Det har dannet seg is nå, så håpet på noen flotte farger når solen gikk ned. Men det skyet helt til og startet å snø i stedet, så ble noen andre bilder i stedet :)





6 kommentarer:

  1. Oi, dvergspett har jeg aldri sett. Så fin den var. Nydelige bilder fra sjøisen. Kjempegodt jobbet.
    Ha en trivelig vinteruke til deg.
    Hilda

    SvarSlett
  2. Tusen takk! En trivelig uke til deg og :)

    SvarSlett
  3. Väldigt vackra bilder och vackra färger! Norges natur är så vacker, bor själv i Finland.Men min man har just börjat jobba i Norge så vi kommer att vara i Ålesund! Ser så vackert ut där.Så det är intressant att läsa norska natur bloggar.
    Mvh Karita

    SvarSlett
  4. Tusen takk, og velkommen til Norge :) Området rundt Ålesund er veldig vakkert, er flere som har blogger fra det området.

    SvarSlett