onsdag 4. april 2012

Dyr og plante artdatabase

Jeg har alltid vært interessert i å finne ut hva jeg tar bilder av, både blomster og insekter. For noen år siden besteme jeg meg for å systematisere det litt mer. På hjemmesiden min har jeg laget en database for dyr, planter og insekter. Både for å holde orden selv og å hjelpe andre som lurer på hva de har tatt bilde av. Tenker også  på naturvern, og dokumentering av artrikdommen vi har i Norge. Hvem vet om disse artene eksiterer om noen år! Når jeg har funnet noe veldig skjeldent har jeg meldt fra, og om jeg har funnet noe som er svartelistet har jeg også meldt fra til fylkesmannen (selv om det ikke alltid ser ut til å skje så mye....)

Svartelistet boersvineblom funnet i Asker. Den er giftig og ikke ønsket i norsk natur:



Kategorien planter er den som har mest utfyllende info om hver art. Ligger litt etter med å legge alt ut. Jeg har bilder av 412 forskjellige planter til nå, men bare lagt ut 286 blomster og trær. Legger ut nye hver uke, så det går fremover. Jeg bruker Gyldendals Store Nordiske Flora 2007. GSNF har veldig gode beskrivelser og tegninger av planten. Bruker også andre sine hjemmesider, det gir ofte et bredere bilde av hvordan planten ser ut. Det tar litt tid å identifisere noen av plantene, noen er vansklige å skille fra hverandre. Sånn som marikåpe, hvem skulle trodd det er 38 varianter av den! Løvetann har jeg ikke "brydd" meg med en gang, den inneholder over 900 apomiktiske småarter, delt inn i 14 kategorier... Så for meg er løvetann en løvetann! Noen av bildene jeg har kan en ikke vite sikkert hva som er tatt bilde av, jeg har ikke bilde av alle delene. Jeg har etterhvert lært meg at en må ta bilder av alt på blomsten skal en være sikker, både oppsiden og baksiden av bladene, stilken, blomsten over og under, hvordan bladrosetten ser ut, området den vokster, etc. Når det er gjort kan en leke seg med kameret og ta mer kunstneriske bilder :)

Noen blomster: Rødflangre, tranehals, kvitbergknapp, rødkløver, smal veivortemelk, rød skogfrue, gulveis, gjeteraske, skogforglemmegei, korallrot, oksetunge, strandnellik og klistersvineblom.

 

Under sommerfugler og møll er alle lagt ut, også med nye arter fra 2011. Har nå bilder av 101 forskjellige sommerfugler og møll. Mens jeg bodde i Trøndelag var jeg så heldig at de stort sett satt rett utenfor døra, derfor er mange av bildene fra 2003-2005. Jeg syns faktisk nattsommerfugler er mest fasinerende. Nattsommerfuglene varierer veldig i både form, farge og størrelse. Noen prøver å kamuflere seg, mens andre har vakre farger og former. Også larvene kan være fargerike og hårete.
Noen smakebiter:

Kjempebladmåler

Stor snabelsvermer

Ospesvermer

Bjørketungemåler

Granbørstespinner

Dyr, fugler, insekter, sopp, lav og mose har jeg lagt ut, men ikke med så mye info enda.
Målet med 2012 er å få lagt ut alle blomstene, finne flere arter og organisere fuglene.
Så håper jeg at det kan være til nytte for noen og at en blir inspirert til å ta vare på naturen rundt oss, uansett hvor lite og rart det måtte være.

 Dyr og plante artdatabase

2 kommentarer:

  1. Oi,oi for en jobb du har utført. Kjempeide det der. Synes også at det er spennende å vite hva de heter.
    For noen flotte bilder du har. likte godt samensettingen du har laget.
    Ønsker deg en flott påske. Lykke til med det videre arbeidet.
    Hilda

    SvarSlett